Росія - один з засновників проекту та основний потенційний замовник нових літаків згортає свою участь у ньому.
Керівництво компанії "Антонов" розпорядилося припинити льотні випробовування нового літака, аби потім росіяни не поставили під сумнів їхні результати.

Довга історія

Проект літака Ан-70, призначеного для транспортування військової техніки, почав розроблятися ще наприкінці 80-х. Для виробництва літака в 1993 році Україна і Росія підписали міждержавну угоду. І вже в 1994 новий Ан-70 здійснив свій перший політ. Співпраця неквапливо тривала 10 років, однак після «помаранчевої революції» Росія припинила роботу над проектом і повернулася до нього лише через декілька років.
На реалізацію проекту обидві сторони витратили понад 5 мільярдів доларів
Після завершення льотних випробовувань серійне виробництво планувалося розпочати в 2014 році.
Остаточно збирати літаки мали на російському заводі в Казані, оскільки основним замовником зголосилося виступити Міноборони Росії.

Альтернатива Ан-у?

Міністр оборони України Павло Лебедєв стверджує, що угода між Росією і Україною щодо літака Ан-70, не виконується з російського боку. Російські чиновники не приховують, що через небажання України вступати до Митного союзу, вони охололи до проекту і передумали купувати нові літаки.
"Спочатку Міноборони Російської Федерації збиралося закупити 70 одиниць, потім – 60 одиниць, передостаннього разу – 16. Тепер – нуль. Тому що Росія почала виготовляти військово-транспортні літаки Іл-476. Оскільки будь-яка пропозиція зберігає актуальність протягом певного терміну. Ну так влаштований світ,і так працює моє керівництво", - каже посол Російської Федерації в Україні Михайло Зурабов. Втім військові фахівці стверджують, що обравши Іл-476, російська армія програє. За усіма технічними характеристиками український Ан-70 переважає у порівнянні з російським Іл-476.

Інтелектуальна власність та гроші

Серед активів, які можуть цікавити росіян, називають інтелектуальні права на розробки українських авіаконструкторів та саму українську компанію "Антонов".
“Безумовно, контроль над компанією Антонова Москву турбує. Велися переговори про те, щоб наша компанія "Антонов" увійшла в Об’єднану авіаційну корпорацію”, - військовий експерт Валентин Бадрак.
Українських авіабудівників турбують плани росіян самотійно модернізовувати літаки компанії "Антонова" без погодження з ними.
“Генеральний конструктор нинішній російський з військово-транспортних літаків пан Ліванов фактично поставив свій підпис під наміром російської сторони модернізувати літак Руслан Ан-124 без участі української сторони. І це небезпечно. Це фактично свідчить про такий піратський шлах російськї сторони”, - військовий експерт Валентин Бадрак.
У відповідь на критику росіяни наголошують на тому, що Україна порушує умови фінансування спільного проекту. "Міністерство оборони Росії повністю виконало свої фінансові зобов’язання. У той самий час з боку України спостерігаються затримки у фінансуванні. Проект профінансований Києвом лише на 45%", - заступник міністра оборони Росії Анатолій Антонов.
“На даний час Росія всі кошти, які вони повинні були, виплатила. Зараз українська сторона запізнюється з фінансуванням. І, до речі, це може призвести до значних штрафних санкцій з боку Російської Федерації до України. Вже є певні позови до АНТК Антонова з боку Росії. Вони можуть скласти, якщо ми швидко не вирішимо питання до фінансування і добудови, 300 мільйонів доларів”, - каже екс-заступник Міністра промислової політики Віталій Немилостивий.

Чи потягне Україна проект сама

Саме кошти, вкладені в розробку Ан-70 можуть стати на заваді виходу Росії з двостороннього проекту.
“Не буде виходу Російської Федерації з проекту. З декількох причин. Перша причина в тому, що витрачені значні кошти, в тому числі Російською Федерацією. Друга причина – що це на років 20, а то і більше найкращий літак в своєму класі. Нічого подібного в світі не існує”, - стверджує екс-заступник Міністра промислової політики Віталій Немилостивий. Тим часом в українському уряді стверджують, що Україна зможе реалізувати проект і без участі Росії в разі її відмови.
"Зараз окремі російські посадові особи заявляють про те, що вони самі збираються створювати військово-транспортний літак. Україна в таких умовах буде змушена продовжувати роботи, продовжувати нести витрати, але ми створимо цей літак. Він зараз проходить льотні випробування. Це остання стадія розробки цього літака", - вже заявив прем’єр-міністр України Микола Азаров.
Деякі експерти вважають, що в України є більше можливостей самостійно випустити Ан-70, аніж в росіян
“Російській стороні самостійно вирішити питання виробництва Ан-70 – набагато складніше, аніж самостійно Україні. Тому що вся документація, весь інтелектуальний потенціал, знаходиться тут в Україні. В Україні зібрані експериментальні зразки. В Україні пілоти випробували цей літак”, - підсумовує військовий експерт Валентин Бадрак.

В той час, як проект літака Ан-70 став заручником в геополітичній грі Росії та України, альтернативні військовотранспортні літаки розробляють Європейський Союз та Китай.

Чи бути Україні світовим експортером високотехнологічних літаків? Відповідь на це питання зараз знаходиться не лише в Києві, а й у Москві.