Чи не є такі події підставою для звільнення глави МВС Віталія Захарченка (якого, до речі, Президент Віктор Янукович днями нагородив орденом за заслуги ІІІ ступеня)? А також, які на сьогодні можливі шляхи реорганізації української міліції? Відповідь на ці питання журналісти сайту Телеканалу новин «24» шукали у народних депутатів Миколи Джиги та Геннадія Москаля і у політолога Володимира Фесенка.


Микола Джига:
Я вже пропонував зробити муніципальну міліцію

На думку народного депутата від Партії регіонів, заступника голови Комітету з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією, Миколи Джиги, немає жодних підстав для звільнення чинного глави МВС Віталія Захарченка з посади.

Міністр Захарченко — політична фігура.Його функції —
керівництво міністерства. Є заступники, є начальник обласного
управління, є начальник районного відділу міліції, —
це велика піраміда і міністр не може відповідати за кожного міліціонера.


«Я працював ще у часи радянської влади й тоді траплялися надзвичайні події, пов’язані із особовим складом, й відповідальність за них несли безпосередні керівники — начальники райвідділів, департаментів, управлінь тощо».

Він вважає, що проблема в іншому — у відсутності муніципальної міліції.

«Я вже пропонував зробити муніципальну міліцію, яка б підпорядковувалася, скажімо, мерові міста, місцевому самоврядуванню. Та цього ніхто не хоче робити. А це потрібно, адже тоді відповідальність падатиме не лише на міністра, а й на інших керівників місцевого рівня».


При чому тут міністр?

Микола Джига також вважає, що міністр не може нести відповідальності за втечу екс-ректора Петра Мельника, який зміг зняти електронний браслет.

Як міністр за це може нести відповідальність?
Він що, чіпляв його чи приймав таке рішення?
Так вирішив слідчий, який процесуально незалежна фігура,
який приймає рішення самостійно. І це санкціонував суд.
При чому тут міністр?».


Також нардеп вважає, що Віталій Захарченко — більш-менш толерантний і відкритий.

«Із ним можна поговорити, це міністр із інтелектуальним обличчям. Це — нормальний міністр. Я не думаю, що його потрібно міняти».

Також регіонал каже, що на певному етапі своєї діяльності міліція віддалилася від людей.

Сила міліції і влади вцілому — у зв’язку із громадськістю.
А міліція є великою часткою влади. Я вважаю, що окрім організації
муніципальної міліції, у містах потрібно підпорядкувати й ДАІ,
інспекцію у справах неповнолітніх, патрульно-постову службу.
Візьмемо для прикладу Вінницю — місто, яке я добре знаю, —
муніципальна міліція повинна підпорядковуватися мерові,
адже він відповідає за сміття, за каналізацію, освітлення.
Тож нехай мер відповідає й за громадський порядок».


За його словами, у сьогоднішніх умовах неправильно, аби за усе відповідав міністр.

«Адже у нас є місцеве самоврядування, а все інше залишилося, як при радянській владі — командно-адміністративна система. Її потрібно негайно зламати. Це моя особиста позиція, яку я озвучував і президентові. Негайно потрібно передати повноваження органам місцевого самоврядуванню з керівництва муніципальною міліцією. Це було б дуже добре перед виборами, й мери б нас у цьому також підтримали. Але, на жаль, наразі до мене ніхто не прислухався».


Апарат журналістів для позитиву

Окрім того, нардеп пропонує зробити заступника міністра внутрішніх справ і заступників начальників обласних управлінь у зв’язках зі ЗМІ.

«Адже, хотіли б ми цього чи не хотіли, суспільство стає прозорішим і ми бачимо, що усі помилки влади широко висвітлюють, знаходиться й здорова критика. Для цього у міністра повинен бути відповідний апарат із кваліфікованими журналістами, які б висвітлювали діяльність міліції й люди б знали, чим займаються правоохоронні служби».


Події у Врадіївці. Фото: gazeta.zn.ua

Він гадає, що висвітлювати й публікувати потрібно не тільки негативну сторону діяльності міліції, але й позитивну.

От візьмімо, нещодавно на одному із каналів я побачив
сюжет про дільничного інспектора на Миколаївщині.
Люди про нього дуже добре відгукуються, бо він і порадник,
і помічник, і в будь-якій годині до нього можна звернутися».


Пан Джига вважає, що потрібно внести зміни до законів про міліцію про посилення відповідальності за посягання на честь і гідність міліції, за непокору і супротив міліції.

«Окрім того, потрібно посилити заходи до порушників правил дорожнього руху, особливо у нетверезому стані, ці заходи мають бути драконівськими. І останнє — не повинно бути виключень для мажорів, усі мають бути рівними перед законом».


Геннадій Москаль:
Сьогодні міліція укомплектована за земляцьким принципом

За словами народного депутата від «Батьківщини», першого заступника голови комітету з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією Геннадія Москаля, про злочини, які не розкриті він може розповідати цілодобово.

А чому такі провали у міністерстві внутрішніх справ?
Бо міліція укомплектована за земляцьким принципом:
лише вихідцями із Донецького регіону й немає значення,
чи людина у чомусь розуміється, чи не розуміється, головне —
народитися на Донбасі. Оце й є основне професійне мірило,
аби займати таку посаду».


Саме це, на його думку, й призвело до повної «професійної деградації міліції» і «неспроможності розкрити навіть крадіжку велосипеда», не кажучи вже про тяжкі резонансні злочини.

«І це — хуторянсько-донецьке мислення, коли хтось щось почув, сказав, проте ніхто не розібрався, й міністр одразу виходить на телебачення і розповідає, що наша міліція, мовляв, йде затримувати Мельника і готується його екстрадиція. Навіть курсант школи міліції не може такого говорити, бо наша міліція не може здійснювати за кордоном ні слідчих, ні оперативно-розшукових заходів, адже це категорично заборонено законодавством інших країн. Міліція працює лише на території України й екстрадицією МВС ніколи не займалося — це компетенція Генеральної прокуратури України».

Нардеп переконаний, що такі проколи вищі посадові особи не можуть собі дозволяти.


Орден після втечі


Петро Мельник. Фото: radiosvoboda.org

«І це говорить про те, що біля керма самої системи МВС стоять не професіонали, а виключно люди, зібрані за земляцько-клановою ознакою. Тільки хто ж звільнить Віталія Захарченка? Тут Мельник утік, а його орденом нагороджують! Значить оцінку дають не за професійні якості».

Водночас, пан Москаль переконаний, що реорганізацію української міліції можна здійснити, набравши до лав міліції професіоналів.

Працівник з боротьби з організованою злочинністю
може мати найвищі показники, наприклад, у Житомирі,
з боротьби із економічною злочинністю, припустимо, —
у Запоріжжі, з боротьби із наркотиками — в Івано-Франківську
і так далі. Наберіть професіоналів і побачите зовсім іншу міліцію,
адже якщо керівником буде професіонал, то він розставлятиме
такі ж професійні кадри по усій Україні. Й тоді це буде справді
професійний орган, який може щось розкрити і прийти на допомогу людині,
захистити її. А сьогодні міліція сама визнала, що не може захистити людей,
через Кабмін внесла законопроект: хай громадяни купують собі зброю
і захищають себе самі. А за що ж ми тобі платимо податки на утримання
376-тисячної армії міліції й інших допоміжних служб при ній?
Цим законопроектом міліція підняла руку і заявила,
що право потопельника — у руках того, хто тоне».


Окрім того, депутат не є прихильником муніципальної міліції.

«Уявіть собі, що сьогодні ті мери, яких беруть на хабарах, незаконному продажу землі, нерухомості й інших зловживаннях, ще й матимуть свою ручну міліцію. Це така маячня: мер хабарник і міліція збиратиме мерові хабарі? Немає у нас ще такого загального рівня й правової культури, немає й такого, що народ обирає найкращих, у нас народ завжди на виборах чомусь помиляється. Питання в одному: що робитиме муніципальна міліція? Охоронятиме мера чи носитиме йому хабарі? Ми не дозріли ще до цього, міліція повинна бути чітко відділена від органів місцевого самоврядування й органів державної влади, адже це — орган центрального підпорядкування, вони повинні слідкувати, чи губернатор не бере хабарі, мер, чи немає розкрадання бюджетних коштів, зловживання тощо. То хто ж це робитиме, та міліція, що у підпорядкування мера?».

Володимир Фесенко:
Під тиском опозиції Віктор Янукович нікого звільняти не буде

Політолог Володимир Фесенко переконаний, що якби у президента Віктора Януковича було бажання звільнити Віталія Захарченка, він би давно це зробив.

Тобто справа не в приводах, а в бажаннях та інтересах президента.
Якщо людину нагороджують, то навряд чи збираються потім звільняти.
Хоча іноді керівники люблять робити такі єзуїтські кроки —
спочатку людину можуть нагородити, а потім і звільнити.
Таке теж може бути.


На думку Фесенка, міністр Захарченко поспішив також із заявами про те, що уже начебто знайшли скандального ректора Петра Мельника. Ця ситуація, за словами експерта, справді безглузда — оскільки міліція фактично прогавила заарештовану людину.

Але тут справа навіть не в Мельнику, а в тому,
що таким чином дискредитують одну з норм нового
кримінально-процесуального кодексу. Це дискредитація реформи,
яку Янукович хоче демонструвати як ознаку лібералізації
правової системи. І це теж критика міліції. Але і нагорода,
і деякі інші обставини не дозволяють сказати, що Захарченко
уже на межі звільнення»,
— роздумує Фесенко.

Втім, ситуація може змінитись з появою нових резонансних справ. Звільняти ж міністра тільки через обурення опозиції президент не буде. Експерт нагадав також, що це майже неможливо в умовах підготовки уже до президентських виборів 2015 року.

«Під тиском опозиції Віктор Янукович нікого звільняти не буде. Крім того, йдеться про силову структуру. Мені здається, що, хоч і послаблений, але відданий Захарченко Януковичу ще буде потрібен. Але знову ж таки — тут питання у розвитку ситуації. Якщо завтра чи післязавтра виникнуть серйозні скандальні ситуації, тоді, можливо, президенту доведеться шукати нового міністра внутрішніх справ», — також зауважив наш співрозмовник.


Немає плану якісних змін у міліції


Міліція. Фото: newsradio.com.ua

Фесенко вважає, що заяви опозиційних і провладних політиків про реформування міліції — це лише слова без реального плану дій.

«На мою думку, ні в опозиції, ні у влади немає чіткого плану якісних змін в міліції. Пропозиції щодо розформування системи МВС існують уже давно — це окрема змістовна тема, з якої я навіть не готовий виступати експертом. Але з того, що я бачу, я не відчуваю готовності жодної зі сторін до цих змін. Влада не буде робити ніяких кардинальних змін з МВС до президентських виборів, бо це занадто ризиковано. МВС — одна з опор режиму, і зараз ніхто його реформувати не буде. Навпаки — Януковичу потрібна сильна міліція, яка зможе його захищати».

Експерт пояснив, чому Україні не вдасться повторити грузинський сценарій реформування системи МВС:

«Щодо опозиції, то тут немає якогось чіткого плану. Луценко пропонує щось на кшталт грузинських реформ, коли склад МВС повністю оновлюється. Але треба розуміти, що в нашій системі МВС працює близько 300 тисяч людей. Звільнити усіх — неможливо, це просто утопія. І навіть якщо робити серйозне очищення цієї системи, то це також дуже серйозний організаційний проект. Я так розумію, ні в кого з опозиції зараз такого проекту немає».

Судячи із коментарів співрозмовників, чинний Міністр внутрішніх справ таки залишиться на посаді.
Проте, чи можливою є реорганізація української міліції й, якщо так, то якими методами - наразі передбачити складно.



Підготували: Володимир Сенатовський та Ірина Вовк